8,8
Utmärkt

  • Rum med privat jacuzzi
  • Stort urval av restauranger
  • Kvällsunderhållning

Hotel Romance Resort erbjuder en lyxig semester som överträffar alla förväntningar. Anläggningen har omväxlande lugna platser för avkoppling och andra för underhållning. Allt detta, med fantastisk utsikt över Röda havet vart man än vänder blicken. Rummen är moderna och utrustade med lyxiga faciliteter. De har alla en stor balkong med panoramautsikt över havet, poolen eller det vackra landskapet. Om du vill få ut det mesta av din vistelse på Romance Resort, välj ett rum med privat jacuzzi.

Flera restauranger och barer ser till att du inte kommer att sakna något under din semester. Ett brett urval av internationella rätter finns i bufférestaurangen. Dessutom finns det à la carte-restauranger där du kan njuta av bland annat italienska, asiatiska, libanesiska och indiska rätter. Varför inte beställa en uppfriskande cocktail från en av barerna. Eller koppla av vid Relax Pool Bar med en fräsch cocktail i handen. För de mer aktiva finns det också mycket att underhålla sig med. Spela en omgång bordtennis eller snorkla i det vackra Röda havet. Vill du koppla av lite extra? Besök då gärna hälsocentret. På kvällen kan du njuta av livemusik och kvällsshower med ett gott glas bubbel i handen.

Information om rumstyper saknas.

Måltider

All inclusive

*måltider i bufféstil

*tidig frukost 06:00 - 07:00 (boka minst en dag i förväg)

*frukost 07.00 - 10.30

*lunch 13:00 - 15:00

*middag 18:30 - 22:00

*snacks 12:00 - 17:00 & 23:00 - 01:00

*lokala (alkoholhaltiga och alkoholfria) drycker 06:00 - 00:00 (lobbybaren är öppen 24 timmar om dygnet)

*Obs: öppettiderna kan variera från bar till bar

*minibaren är fylld med vatten och läskedrycker vid ankomst och fylls på med vatten dagligen.

8.8
Utmärkt
Utifrån 30 betyg

100 % genuina gästupplevelser

Riktlinjer för gästbedömningar

För att hålla omdömen så relevanta som möjligt arkiverar vi omdömen som är äldre än 36 månader.  

Endast gäster som bokat genom Sunweb Group och har bott på boendet i fråga kan skriva en recension. Vi bjuder in gäster att skriva en recension via e-post efter att de återvänt från sin resa. Det är möjligt att lämna en recension anonymt, dock har Sunweb Group tillgång till bokningsnummer och uppgifter. 

Vi publicerar alla kommentarer i sin helhet oavsett om de är positiva eller negativa, så länge de följer våra riktlinjer.

Riktlinjer för recensioner.  

Dessa riktlinjer finns till för innehållet ska hålla en respektfull ton, fritt från svordomar och kränkningar. Detta gäller självklart oavsett recensionens övriga innehåll. Recensioner som innehåller svordomar eller uppenbara osanningar kommer inte att publiceras.

För att hålla innehållet relevant bör kommentarer relatera till boendet. Var gärna detaljerad då detta hjälper andra att fatta informerade beslut. Vänligen undvik från att inkludera politiska, etiska eller religiösa åsikter. Innehålls som ämnar att marknadsföra kommer att plockas bort.

Allt innehåll bör vara genuint och unika gästupplevelser. Din recension är värdefull för oss, när de är individuella och opartiska.  

Respektera andras integritet. Sunweb Group döljer alla identifierbara uppgifter.

Åsikter som uttrycks tillhör Sunweb Groups gäster. Sunweb Group står inte för eller tar ansvar för de åsikter som uttrycks i recensioner eller svar.


7.9
Review title
7.9
Review title

Gästbetyg

8,8
Utmärkt Utifrån 30 betyg

100 % genuina gästupplevelser

Riktlinjer för gästbedömningar

För att hålla omdömen så relevanta som möjligt arkiverar vi omdömen som är äldre än 36 månader.  

Endast gäster som bokat genom Sunweb Group och har bott på boendet i fråga kan skriva en recension. Vi bjuder in gäster att skriva en recension via e-post efter att de återvänt från sin resa. Det är möjligt att lämna en recension anonymt, dock har Sunweb Group tillgång till bokningsnummer och uppgifter. 

Vi publicerar alla kommentarer i sin helhet oavsett om de är positiva eller negativa, så länge de följer våra riktlinjer.

Riktlinjer för recensioner.  

Dessa riktlinjer finns till för innehållet ska hålla en respektfull ton, fritt från svordomar och kränkningar. Detta gäller självklart oavsett recensionens övriga innehåll. Recensioner som innehåller svordomar eller uppenbara osanningar kommer inte att publiceras.

För att hålla innehållet relevant bör kommentarer relatera till boendet. Var gärna detaljerad då detta hjälper andra att fatta informerade beslut. Vänligen undvik från att inkludera politiska, etiska eller religiösa åsikter. Innehålls som ämnar att marknadsföra kommer att plockas bort.

Allt innehåll bör vara genuint och unika gästupplevelser. Din recension är värdefull för oss, när de är individuella och opartiska.  

Respektera andras integritet. Sunweb Group döljer alla identifierbara uppgifter.

Åsikter som uttrycks tillhör Sunweb Groups gäster. Sunweb Group står inte för eller tar ansvar för de åsikter som uttrycks i recensioner eller svar.


mest bokad av Med partner
Utmärkt
Mycket bra
Medel
Dåligt
Mycket dåligt
8,9
Städning
8,3
Prisvärt
8,6
Faciliteter
8,7
Boendet i allmänhet
8,6
Rum / lägenhet
8,8
Läge
9
Service / gästfrihet

Gästbetyg

Typ av resa
Visa endast gästbetyg på svenska

100 % genuina gästupplevelser

Riktlinjer för gästbedömningar

För att hålla omdömen så relevanta som möjligt arkiverar vi omdömen som är äldre än 36 månader.  

Endast gäster som bokat genom Sunweb Group och har bott på boendet i fråga kan skriva en recension. Vi bjuder in gäster att skriva en recension via e-post efter att de återvänt från sin resa. Det är möjligt att lämna en recension anonymt, dock har Sunweb Group tillgång till bokningsnummer och uppgifter. 

Vi publicerar alla kommentarer i sin helhet oavsett om de är positiva eller negativa, så länge de följer våra riktlinjer.

Riktlinjer för recensioner.  

Dessa riktlinjer finns till för innehållet ska hålla en respektfull ton, fritt från svordomar och kränkningar. Detta gäller självklart oavsett recensionens övriga innehåll. Recensioner som innehåller svordomar eller uppenbara osanningar kommer inte att publiceras.

För att hålla innehållet relevant bör kommentarer relatera till boendet. Var gärna detaljerad då detta hjälper andra att fatta informerade beslut. Vänligen undvik från att inkludera politiska, etiska eller religiösa åsikter. Innehålls som ämnar att marknadsföra kommer att plockas bort.

Allt innehåll bör vara genuint och unika gästupplevelser. Din recension är värdefull för oss, när de är individuella och opartiska.  

Respektera andras integritet. Sunweb Group döljer alla identifierbara uppgifter.

Åsikter som uttrycks tillhör Sunweb Groups gäster. Sunweb Group står inte för eller tar ansvar för de åsikter som uttrycks i recensioner eller svar.


Resmålet

Roda havet

Upptäck Röda havet

Praktisk information

Observera
Gratis buss till Hurghadas centrum avgår kl. 19.45 från hotellet och återvänder kl. 22.30.
Flygresan

Du flyger till Hurghada. Flygningen tar cirka 5 timmar. Vid ankomsten till flygplatsen möts du av Sunwebs lokala representant.

Sunweb flyger från Stockholm till Hurghada.

Sunweb flyger från Köpenhamn till Hurghada.

Flyg och biljetter

Flygresan tar ca 5 timmar och 30 minuter. Flygtider kan ändras och vi anger därför preliminära flygtider, när flygtider sätts, finns de också på vår hemsida, gör de inte det har inte vi fått dem än. Du kan lägga till bagage i bokningssteg 1 och priset för detta varierar mellan olika flygbolag.

Vi rekommenderar att du är på flygplatsen 2 timmar innan avgång, incheckningen stänger 45 minuter före avgång.

Resedokument ska skrivas ut och tas med på resan. På biljetten anges avgångs och ankomsttider i lokaltider, hotellreservation, måltider, eventuell transfer mellan flygplatsen och hotellet samt bagage. Du får ditt boarding-pass och stolsnummer på flygplatsen. Var extra uppmärksam på avresetiderna vid sena avgångar – kom ihåg att datumet ändras vid midnatt.

Ankomst och transfer

När du anländer på destinationen och har gått igenom tull och bagageutlämningen möts du av våra guider eller en representant från Sunweb. De visar dig till din transferbuss om du bokat detta, där du ombord får vårt välkomstbrev med reseinformation. På hotellet anordnas det ett välkomstmöte där du får viktig information om bland annat vårat utflyktsprogram.

Transfer till och från hotellet är inte inkluderat i priset, men finns som tillval i bokningsprocessen. Transfern genomförs med antingen vanlig buss, minibuss eller taxi och körs av lokalt anställda. I vissa fall kommer det också finnas en skandinavisk guide med på bussen.

Transfertider:
  • Hurghada: ca 50 minuter
  • El Gouna: ca 70 minuter
  • Makadi Bay: ca 70 minuter

Observera att angivna tidtabeller för transfer är exklusive eventuella stopp för måltider, toalettbesök och gäster som ska av på hotell längs vägen.

Information om Egypten

Huvudstad:

Egyptens huvudstad är Kairo.

Språk:

Det officiella språket är arabiska. I turistområden kan man tala engelska och/eller franska.

Tid:

Under vintermånaderna är det +1 timmes tidsskillnad mellan Sverige och Egypten.

Religion:

95% av Egyptens befolkning är muslimer. Islam spelar en viktig roll i egyptiernas dagliga liv. Under din vistelse på orterna kommer du att uppleva lite av dess seder och traditioner. Om du gör en resa till Luxor eller Kairo under din semester rekommenderar vi att du tar hänsyn till lämpliga kläder. Se till att dina axlar och knän täcks av kläder.

Ramadan:

Ramadan spelar en viktig roll i Egypten. Även om inte allt är stängt på turistorterna är detta något att ta hänsyn till. Ramadan 2024 kommer att vara från 11 mars till 9 april, men det exakta datumet kan ändras (beroende på månens position).

Visum:

Visum är obligatoriskt när du åker på semester till Hurghada och Marsa Alam. Du kan köpa ett visum på flera sätt:

1. Direkt när du gör bokningen eller via Sunwebs kontaktcenter. Du får en voucher tillsammans med dina resehandlingar som du lämnar till den lokala Sunweb-representanten vid ankomsten till flygplatsen i Egypten. Detta kostar 31 euro.

2. Via bankdisken på flygplatsen (kostar ca 27 USD + skatt. Detta pris kan komma att ändras av myndigheterna). Väntetiderna kan vara långa här. Vi rekommenderar att du har med dig kontanter.

Överföringen går snabbare om visumet redan har köpts i förväg. Du behöver inte heller längre ta hänsyn till fluktuerande växelkurser och behöver inte ha kontanter i fickan när du reser. Priset inkluderar den service som tillhandahålls så att allt är prydligt ordnat för dig både online och på flygplatsen. Priserna hos lokala visumleverantörer kan variera från vårt pris. Vi har ingen kontroll över detta eftersom växelkursen kan fluktuera.

Ett "landningskort" delas ut på planet och ska fyllas i innan man passerar tullen. Detta är separat från visumet.

 

- Denna typ av visum är giltigt i 30 dagar, med början från ankomstdagen.

- Om du vill stanna i Egypten i 30 dagar eller mer måste du ansöka om visum på Egyptens ambassad.

- Är du inte svensk medborgare? Då ska du vända dig till din ambassad eller ditt konsulat för mer information.

Om din resa till Sharm El Sheikh är kortare än 15 dagar behöver du inte ansöka om visum. Med stämpeln du får i passet vid inresa kan du vistas i hela området runt Shram El Sheikh och Dahab. Vill du göra utflykter utanför dessa områden eller din vistelse Sharm El Sheikh varar längre än 15 dagar behöver du ansöka om turistvisum.

Vänligen observera:

På grund av den kraftigt fluktuerande dollarkursen har vi publicerat priset för visumet i dollar, men lokalt kan du helt enkelt betala för visumet i euro. Om du vill boka en utflykt, ta med tillräckligt med euro för detta också. På grund av den höga växelkursen är det bättre att betala för detta med euro.

Ringa telefonsamtal:

Du kan använda din mobiltelefon för att ringa telefonsamtal i Egypten. Vi rekommenderar att du begränsar detta så mycket som möjligt på grund av de höga avgifterna för detta. Kontrollera med din operatör om detta före semestern. Vill du använda internet via din telefon? Vi rekommenderar att du gör det via ett trådlöst nätverk. Stäng också alltid av din dataroaming när du är utomlands.

Nödnummer:

Polisens nödnummer i Egypten är 122. Numret till brandkåren är 180 och om du behöver en ambulans ringer du 123.

Bagage:

Om du tar med annat bagage kan du ange detta under onlinebokningen. Om du anger detta direkt kommer du att bli kontaktad av en anställd på Contact Centre efter bokningen. Medarbetaren kommer att gå igenom proceduren med dig.

Nedan finns en liten lista över ovanligt bagage som du kan ta med dig:

- Dykutrustning

- Cykel

- Golfutrustning

- Drake, vågbräda eller wakeboard

- Musikinstrument

- Surfbräda

- Fiskeutrustning

Om du tar med dig specialbagage är det också nödvändigt att du meddelar oss detta. Vi kommer då att registrera ditt specialbagage åt dig för överföring.

För flygningar med andra flygbolag än Transavia, vänligen kontakta oss för mer information. Observera att ditt specialbagage inte alltid kan ingå i den normala transporten. Ibland tillkommer extra avgifter för att ta med specialbagage på standardtransfern. Att ta med dykbagage är kostnadsfritt i den normala transfern. I andra fall kan en speciell transfer behöva begäras. Du måste betala för detta på egen bekostnad. När du registrerar ditt specialbagage hos oss kommer vi att undersöka möjligheterna för dig.

Observera att användning av drönare är strängt förbjudet i Egypten och inte får tas med. Om du gör det måste drönaren lämnas kvar på flygplatsen.

Mat och dryck:

Det egyptiska köket kombinerar flera olika kök. Både persiska, grekiska, franska, turkiska och italienska influenser kan hittas i egyptiska rätter. I Egypten äter man mycket falafel, en rätt gjord på kikärtor som serveras i pitabröd. Gott med en yoghurt-/vitlökssås till. Linssoppa finns också regelbundet på menyn. Egyptierna har också en känsla för sötsaker. De dricker vädligt sött te och kaffe. Efter maten eller under en avkopplande kväll röker de en sisha, en söt vattenpipa.

Hotell- och lägenhetsrestaurangerna är ofta internationella till sin karaktär och serverar mestadels bufférätter.

Vattnet i Egypten är inte som det du är van vid i Sverige. Det rekommenderas inte att dricka kranvatten. Det är bäst att köpa vatten på flaska i snabbköpet eller på hotellet/lägenheten. Se till att flaskorna är buteljerade.

Kött i Egypten är halalslaktat.

Dricks:

I Egypten är det vanligt att ge mellan 10% och 15% i dricks på barer och restauranger.

Öppettider:

Butiker och banker i Egypten är i allmänhet öppna från söndag till torsdag. I turistcentra är butikerna ofta öppna alla dagar i veckan fram till omkring kl. 22.00. Detta är inga fasta tider, så butikerna kan stänga tidigare eller senare. Under Ramadanperioden kan butiker och banker ha andra öppettider. 

Allmänna helgdagar:

Följande allmänna helgdagar äger rum i Egypten:

7 - januari Koptisk jul (firas endast av den koptiska befolkningen)

25 - april Sinais befrielsedag

1 - maj Arbetets dag

Ramadan (varierar i datum varje år)

18 - juni Suezkanalens öppningsdag

23 - juli Revolutionens dag

30 - juli till 3 augusti Offerfesten

6 - oktober De väpnade styrkornas dag

24 - oktober Suezdagen

23 - december Segerdagen

Se mer om Egypten