1. Hem
  2. Solresor
  3. Värt att veta
  4. Inför resan
  5. Funktionshinder eller särskilda behov

Funktionshinder eller särskilda behov

Vårt mål är att alla våra gäster ska få en så bra semester som möjligt och vi är medvetna om att funktionshinder kan innebära att man behöver assistans eller speciell utrustning med sig på resan. Därför har vi här nedan sammanställt saker som är bra att tänka på under din resa.

På flygplatsen

Du som har särskilda behov bör kontakta vår kundtjänst så att vi kan vidarebefordra vad för typ av behov du har och hur marktjänst kan assistera dig. Detta kan till exempel innebära bärhjälp eller transport till och från gate.

Om du tar mediciner tänk på att alltid packa dessa lättåtkomligt i ditt handbagage (även flytande) eftersom det kan hända att bagage blir försenat. I säkerhetskontrollen ska läkemedel tas upp ur väskan och läggas upp separat. Det kan vara bra att ha med dokumentation som visar att medicinen är din (t.ex. ett brev från din läkare eller ett recept på medicinen).

På flygresan

Om du på resan har behov av att ta med specialutrustning som t.ex. rullatorer, olika typer av rullstol eller syrgasanordning ska detta meddelas till vår kundtjänst så att de kan informera flygbolaget. Hopfällbara hjälpmedel behöver inte föranmälas utan går som incheckat bagage. Även vissa typer av läkemedel måste informeras om i förväg p.g.a. eventuella luftburna allergier.

Flygbolagens definition av ett funktionshinder är passagerare som inte kan ta sig till en nödutgång snabbt och utan hjälp, hit räknas även döva, blinda, psykiskt funktionshindrade eller person som av annan anledning har problem med att ta sig av och på flyget. Flygbolagen har speciella restriktioner för säten som inte är lämpliga för personer med funktionshinder och därför måste du ta kontakt med oss eller flygbolaget om någon i resesällskapet har ett funktionshinder. Flera av våra flygbolag erbjuder möjligheten att förboka säte på flyget, detta är ock i mån av plats och om du är i behov av att sitta nära en annan resenär ber vi dig kontakta flygbolaget i god tid och göra dem uppmärksamma på detta.

Under transfern

Alla hjälpmedel som är hopfällbara kan tas med på transferbussen. Utrustning som inte kan fällas ihop kan inte tas med på en vanligt transferbuss och ska meddelas till oss så att vi kan boka in en specialtransfer. Var även uppmärksam på att det är ditt eget ansvar att se till att alla resenärer kan ta sig av och på transfern eftersom våra guider på grund av skaderisk inte har tillåtelse att hjälpa till.

På hotellet

Våra hotell är i regel inte anpassade för funktionshinder, ofta står det dock i hotellens beskrivning om det av olika anledningar inte rekommenderas för personer med rörelsehinder. Om du har speciella behov ber vi dig att kontakta vår kundtjänst så kan vi undersöka om hotellet som du vill boka kan möta dessa behov, eller så kan vi hitta ett mer lämpligt alternativ.