För resan gäller Svenska resebyrå- och arrangörsföreningens (SRF) allmänna villkor överenskomna inom branschen den 28 juni 2018 och arrangörens särskilda villkor, som är angivna nedan. De särskilda villkoren anges med kursiv text.
Om du gör en bokning med Sunweb innebär det att du godkänner Sunwebs villkor. Det är därför viktigt att du har läst dessa villkor noggrant innan du gör bokningen. Sunweb förutsätter att du utöver Sunwebs villkor även känner till transportföretagets villkor, försäkringsbolagets villkor, uthyrningsföretagets villkor och andra tillval om de gäller för din bokning. Dessutom förutsätter Sunweb att du har läst all information som är relevant för din resa på vår webbplats.
Researrangören har rätt att tillämpa särskilda villkor som avviker från de allmänna, om tillämpningen av särskilda villkor är motiverade av resans speciella karaktär, speciella bestämmelser om transportsättet (såsom boknings- och försäljningsvillkor för reguljära flyg), avvikande inkvarteringsvillkor på grund av resans speciella karaktär eller speciella omständigheter på resmålet. De särskilda villkoren får inte strida mot lagen om paketresor till nackdel för resenären.
De allmänna och särskilda villkoren är en del av avtalet.
9.1 Arrangörens anvisningar
Resenären är skyldig att följa de anvisningar för resans genomförande som lämnas av reseledaren eller av annan person som arrangören anlitar. Resenären är skyldig att respektera de ordningsregler som gäller för resan och på resmålet och uppträda så att medresenärer eller andra inte störs. Om resenären på ett väsentligt sätt bryter mot detta, kan arrangören häva avtalet utan att resenären har rätt till ersättning eller återbetalning.
9.1.1 Piloten, föraren eller reseledaren har rätt att neka personer, som enligt dennes bedömning, är olämplig att delta i resan på grund av sjukdom, graviditet, berusning eller andra skäl eller om personen utgör en olägenhet för andra passagerare. Ingen återbetalning sker för oanvända delar av resan, inklusive utflykter eller andra evenemang på destinationen.
9.2 Resenärens ansvar för skada
Resenären är ansvarig för eventuellt skadestånd i anledning av skada som resenären genom vårdslöshet vållar arrangören. Den person som bokar resan betraktas som bokningsansvarig och är solidariskt ansvarig för alla skyldigheter för alla (med)resenärer (även för alla andra som han/hon registrerar (eller som har accepterat reseavtalet, t.ex. genom att delta i resan)). Du är ansvarig för alla skador som du eller dina medresenärer orsakar på tredje parts egendom (flygbolag, logiföretag osv.). Detsamma gäller kostnader som dessa tredje parter måste ådra sig till följd av dina handlingar eller försummelser.
9.3 Resenärens ansvar för formaliteter
9.3.1 Resenären är själv ansvarig för att iaktta nödvändiga formaliteter för resans genomförande, som till exempel innehav av giltigt pass, visum, vaccinationer, och försäkring.
9.3.2 Resenären ska för samtliga i paketresan ingående transporttjänster ha avslutat check-in i enlighet med resplan eller annan anvisning från arrangören eller transportören.
9.3.3 Resenären är själv ansvarig för alla kostnader som uppkommer på grund av brister i nämnda formaliteter, till exempel hemtransport till följd av avsaknad av pass, om inte bristerna orsakats av felaktig information från arrangören eller återförsäljaren.
9.3.4 Resenären ansvarar för att ta del av information som tillhandahållits av arrangören.
9.3.5 Det är inte tillåtet att importera frön, växter eller levande växtmaterial från länder utanför EU till ett land som är medlem i EU. Import är endast möjlig med officiell dokumentation som kommer att inspekteras av Tullen. Mer information hittar du här: https://lbst.dk/
9.4 Avvikande från arrangemanget
Resenär som efter det att resan påbörjats avviker från arrangemanget är skyldig att meddela detta till arrangören eller dennes representant.
9.5 Resenären ansvarar för eventuella konsekvenser av sjukdom, olycksfall eller liknande förhållanden som inträffar under resan, och resenären ansvarar själv för alla kostnader på grund härav såsom läkarvård, sjukhus, speciell hemtransport.
9.6 Resenären ansvarar för att följa flygbolagets eventuella meddelade regler för bekräftelse av reguljära flyg. Avsaknad av bekräftelse innebär att reguljära flygbolag har rätt att förfoga över reserverade platser till andra resenärer. Resenär som inte bekräftat biljett på föreskrivet sätt har inte rätt till ersättning från flygbolaget eller arrangören.
9.7 Resenär som inte inställer sig i tid för hemresan, förlorar rätten till denna och måste bekosta hemresan själv. Arrangören är inte heller ansvarig för resenärer som arrangerar sin egen transport till flygplatsen under hemresan och huruvida de checkar in i tid. Resenär som inte kommer i tid till incheckning förlorar rätten till återresan och måste bekosta hemresan själv.
9.8 Resenären ansvarar för att både den egna personen och bagage är lämpliga för flyg- eller busstransport som ingår i paketresa. Gravida kvinnor bör noga sätta sig in i respektive flygbolags regler för detta tillstånd, som hittas under "Vilka regler gäller för gravida som reser med flyg?" i Sunwebs "Värt att veta". Observera att Sunweb inte tar ansvar för avvisning på grund av graviditet.
Parterna bör försöka lösa tvist som gäller tolkningen eller tillämpningen av avtalet på egen hand. Om parterna inte kan enas, kan tvisten prövas av Allmänna reklamationsnämnden (ARN), Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se, eller av allmän domstol. En tvist kan även prövas via EU-kommissionens onlineplattform: http://ec.europa.eu/odr.
Din researrangör:
Sunweb Group GmbH
Schützengasse 4
CH-8001 Zürich
Switzerland
Telefon: +41-(0)43 5083 535
E-mail: sgi@sunwebgroup.com
CH-020.4.049.544-0
CHE-178.977.909 MWST
Din lokala resebyrå i Sverige:
Sundio Sweden AB
Birger Jarlsgatan 64
114 29 Stockholm
Telephone: 040-66 88 100
Hemsida: www.sunweb.se
Org.nr: 556944-6866
Sunweb förbehåller sig rätten att ändra dessa villkor.
Datum för senaste ändring:16-03-2023