Skidgaranti

Villkor för skidgaranti

  1. Hem
  2. Skidresor
  3. Skidgaranti
  4. Villkor

Villkor för skidgaranti

Gäller under högsäsongen

Skidgarantin gäller för alla bokningar som görs på www.sunweb.se/skidresor innan den 17 oktober 2022 för en resa mellan den 24 december 2022 och 25 mars 2023. Hela din vistelse måste infalla inom dessa datum. Till exempel, om din vistelse är från 19 till 26 mars 2023, täcks tyvärr inte din resa av skidgarantin.

Skidgaranti gäller endast på hög höjd

Vår skidgaranti kan tillämpas om högsta punkten på din destination är minsta minst 2000m. Vi kommer att ta hänsyn till snöfall i hela området, inte bara på orten där ditt boende ligger enligt www.sunweb.se. Om du till exempel bokar en resa till Morzine ser vi på snöfallet i hela området Portes du Soleil, inte bara byn Morzine.

  • Vår skidgaranti gäller om mindre än en tredjedel av alla skidliftar är öppna fyra dagar innan du anländer.
  • Om din destination är ansluten till ett skidområde där mindre än tredjedel av skidliftarna är öppna kommer vi att hitta ett alternativt skidområde åt dig. T.ex. kan vi erbjuda att utöka ditt liftkort att gälla för en större del av skidområdet. Om detta inte är möjligt gäller den vanliga skidgarantin.
  • Du ska ansöka senast fem dagar innan semestern börjar om du bokat den innan den 17 oktober 2022.
  • Skidgarantin gäller inte grupper på fler än 20 personer.
  • Du får ingen kompensation från skidgarantin om du har valt en resa med egen transport (bensin, hyrbil, tågbiljett etc.)
  • Skidgarantin gäller endast om orsaken är brist på snö. T.ex. tekniska problem, kraftigt snöfall eller kraftiga vindar är inte giltiga skäl. I dessa fall gäller våra vanliga villkor.

Observera, Sunweb reserverar sig rätten att ändra villkoren utan förvarning.

Hur nyttjar man skidgarantin?

Om du redan har bokat en skidresa är det möjligt att skidgarantin kan nyttjas för din skidresa. Läs nedan hur man ansöker.

Steg 1

Alla situationer är olika, men om du tror att du har rätt till att ansöka för skidgarantin senast fyra dagar innan semestern börjar. Vänligen håll koll på snöfallet två dagar i rad för att vara säker på att skidgarantin gäller för din resa.

Steg 2

Fyll i  skidgarantiformuläret för att göra en ansökan. Endast ansökning via detta formulär kommer att granskas. 

Steg 3

Därefter kommer Sunweb att granska så att din ansökan överensstämmer med villkoren för skidgarantin. Vi kontaktar aktuella skidområdet direkt för att undersöka antalet öppna skidliftar.

Om skidområdet bekräftar att mindre än en tredjedel av skidliftarna är öppna kan du nyttja skidgarantin! Vi kontaktar dig tre dagar innan skidresan för att diskutera en handlingsplan, du väljer om du vill acceptera vårt förslag. 

Steg 4

Om din bokning uppfyller ovanstående villkor kan du ändra eller avboka din resa kostnadsfritt. Vårt reserådgivare kommer att kontakta dig för att diskutera alternativ. Du kan välja att ändra din bokning till en annan skidort och liknande boende eller så kan du välja att ändra bokningsdatumet och behålla samma boende.

Om priset för din nya semester är lägre än priset för den ursprungliga semestern får du ett skidgaranti-värdebevis på mellanskillnaden. Om priset för din nya resa är högre än priset för den ursprungliga står du för mellanskillnaden.

I undantagsfall där det inte går att boka en ny resa (till exempel om det inte finns tillräckligt med skidliftar öppna på många olika orter och det inte finns lämpliga alternativ), kan Sunweb besluta att konvertera beloppet som redan betalats till ett skidgaranit-värdebevis som du kan använda för att boka en ny resa senare.