Via Sunweb kan du omedelbart teckna semesterförsäkring och avbeställningsskydd när du bokar din resa.
Detta ger dig säkerhet och skyddar dig mot oväntade kostnader.
Sunweb har noggrant valt AXA som försäkringspartner och vi är övertygade om att de erbjuder dig bästa möjliga skydd.
Är du nyfiken på om din resekostnad täcks vid avbokning på grund av att du insjuknat i Covid-19? Om du kan förkorta din resa för att en nära anhörig hemma råkat ut för en olycka? Eller hur mycket du kan göra anspråk på vid försenat bagage?
För alla vanliga frågor, navigera direkt till:
Om du inte är försäkrad via Sunweb och vill veta mer om villkoren, kontakta din egen försäkringsgivare.
Om en skada har inträffat kan du lämna in en skadeanmälan direkt till AXA via deras webbplats. I det övre högra hörnet kan du ändra språket till svenska. När du anmäler en fordran ska du ha fakturor, garantier, intyg och andra bevis redo. Ju mer detaljerad du beskriver ditt krav och bifogar bevis, desto snabbare kan AXA behandla ditt krav.
Vill du ha mer information om förmånerna i försäkringen? De allmänna försäkringsvillkoren för denna kompletterande reseförsäkring finns här. Vill du se försäkringsöversikten? Klicka här.
Viktigt: Det här är AXA: s försäkringsvillkor. Sunweb har noggrant valt AXA som försäkringspartner och är övertygad om att de erbjuder dig bästa möjliga skydd.
Betraktas Covid-19 som en akut sjukdom?
AXA klassificerar Covid-19 som en allvarlig sjukdom, vilket kan leda till döden. Om du under resan blir smittad av Covid-19 täcks kostnader för läkar-, sjukhus- och behandlingskostnader, ordinerade läkemedel samt nödvändiga transporter i samband med vård (Om vårdkostnaden överstiger 1 500 SEK, ska du istället kontakta den alarmcentral som hör till ditt hemförsäkringsbolag. Om skadan reglerats av dit hemförsäkringsbolag, täcker semesterförsäkringen kostnaden för självrisken till hemförsäkringsbolaget (1500 SEK/ skadehändelse).
Täcker försäkringen om jag måste avbryta min resa på grund av att en familjemedlem hemma insjuknat i Covid-19?
Om en nära anhörig till dig i Sverige plötsligt och oväntat blir allvarligt sjuk eller avlider, lämnas ersättning med det antal dagar som faktiskt går förlorade. Avbryts resan och fler än halva antalet resdagar går förlorade kan ersättning istället lämnas med en ny resa.
Vill du ha mer information om avbeställningsskyddet? De allmänna försäkringsvillkoren för detta avbeställningsskydd finns här. Vill du se försäkringsöversikten? Klicka här.
Viktigt: Det här är AXA: s försäkringsvillkor. Sunweb har noggrant valt AXA som försäkringspartner och är övertygad om att de erbjuder dig bästa möjliga skydd.
När kan jag avboka på grund av Covid-19?
Om du själv, en nära anhörig, en medresenär eller någon du avser att besöka insjuknar i Covid-19 före resan.
Jag måste sitta i karantän på grund av att jag smittas av Covid-19. Kan jag avboka min resa?
Om du, en nära anhörig, en medresenär eller en person du avser besöka blivit smittade av Covid-19 före avresan och på grund av detta måste sitta i karantän, omfattas detta av avbeställningsskyddet.