Resegaranti

  1. Hem
  2. Solresor
  3. Resegaranti

Resegaranti

Resegarantin är ett ekonomiskt skydd för resenärer när en resa blir inställd eller avbruten. Resenären kan då ansöka om ersättning ur resegarantin.

Paketresor

En paketresa är ett arrangemang som består av transport och inkvartering eller någon av dessa tjänster i kombination med en turisttjänst som utgör en inte oväsentlig del av arrangemanget och som inte är direkt knuten till transporten eller inkvarteringen, som t.ex hyrbil, teaterbiljetter eller inträde till idrottsevenemang. En paketresa måste vara längre än 24 timmar eller innehålla inkvartering. En paketresa säljs till ett helhetspris eller till skilda priser som är knutna till varandra. Resegaranti ska finnas för alla paketresor, oavsett om de säljs till privatpersoner eller företag. Resegarantin gäller även följande resor om de köpts av privatpersoner:

Paketliknande resor

Resegarantin omfattar de som köper paketreseliknande resor, det vill säga resor som består av separata transport- och inkvarteringstjänster som tillsammans uppvisar en väsentlig likhet med en paketresa. Kombinationen bör framstå som en naturlig enhet.

Stolsförsäljning

Även den som bara har köpt en transport kan få ersättning ur resegarantin om transporten sker tillsammans med en paketresa, t.ex på ett charterplan eller en buss. Den som bara köper en reguljär biljett är däremot inte skyddad av resegarantin.

SGR

Sunweb garanterar det belopp du har betalat för din paketresa. Detta gäller även för repatriering (hemtransport) i händelse av vår insolvens. För alla paketresor tillhandahåller vi detta skydd via det nederländska resegarantifonden; Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). Endast flygbokningar täcks inte av SGR.

SGR är en holländsk ideell organisation som, liksom den Svenska resegarantifonden, ser till att du kan få dina pengar återbetalade om resebyrån går i konkurs. Läs mer om SGR här.