Villkor for Fri Ombokning

  1. Hem
  2. Skidresor
  3. Fri ombokning
  4. Villkor

Villkor för Fri Ombokning

Ombokning innebär att du utan någon speciell anledning kan omboka din resa till en annan resa med annat boende (samma resmål eller ett helt annat) och/eller avresedatum utan ombokningsavgift. Detta gäller endast om den nya resan är tillgänglig på vår hemsida. 

Villkor för ombokningsförsäkring standard

 

  • Ombokningsförsäkring standard gäller endast om den nyttjas senast 6 veckor innan avresa. Till exempel om incheckningsdatum är den 19 december har du till 6 november på dig att göra ändringar.
  • Du kan endast gör ändringar i din bokning en gång. Om du bestämmer dig för att göra ytterligare en ändring gäller Sunwebs vanliga villkor.

 

Villkor för ombokningsförsäkring Premium

 

  • Ombokningsförsäkring premium gäller endast om den nyttjas senast 2 veckor innan avresa. Till exempel om incheckningsdatum är den 15 december har du till 1 december på dig att göra ändringar.
  • Du kan köpa till ombokningsförsäkring premium (200:- per person) vid bokningstillfället, eller inom 14 dagar efter att du genomfört bokningen via ditt Mitt Sunweb-konto. 
  • Du kan göra ändringar i din resa 2 gånger. Om du bestämmer dig för att göra en tredje gäller Sunwebs vanliga villkor.

 

Generella villkor för ombokningsförsäkring

  • Du kan välja att omboka till samma boende men ett annat datum eller välja ett annat boende. Ändringar kan endast göras baserat på vår hemsidas utbud vid tidpunkten för ändringen.
  • Vår ombokningsförsäkring är inte giltig för flygresor som bokas hos Sunweb.
  • Det är inte möjligt att byta från en resa med egen transport till en paketresa som inkluderar flyg.
  • På ombokningsdagen måste du betala det aktuella priset som visas på vår hemsida. Om din nya bokning är dyrare än din ursprungliga bokning måste du betala mellanskillnaden. Om din nya bokning är billigare än din ursprungliga bokning kan du välja om du vill få ett värdebevis eller pengarna utbetalda. Samma gäller om du betalade du för den ursprungliga resan med ett värdebevis.
  • Dessa ändringar kan endast genomföras av bokningsansvarig när du loggat in på ditt Mitt Sunweb-kontot.
  • En ombokning kan endast göras genom att välja en resa (och i första steget i bokningsprocessen ange) att du vill omboka din nuvarande bokning. Om du har flera bokningar kan du välja vilken bokning som ska ombokas.
  • Det är inte möjligt att omboka din resa om den ursprungliga resan redan har avbokats (av oss) eller om ett meddelande om avbokning har mottagits.
  • Rabatterna för t.ex. tidig bokning upphör om ombokningen sker efter att perioden för rabatterbjudandet har passerat.
  • Om du själv väljer att avboka den nya bokningen kommer de vanliga avbokningskostnaderna att gälla.
  • Om den nya bokningen avbokas av Sunweb får du det totala värdet tillbaka och kan själv välja värdebevis eller återbetalning.
  • Om du använder utbytesgarantin accepterar du automatiskt mottagandet av utbyteskreditnoten och upphäver därmed din rätt att begära återbetalning av det aktuella beloppet från Sunweb. Återbetalningar kommer endast att ske 12 månader efter ombokningsdatumet.
  • Dessa villkor gäller endast för bokningar med Sunweb Group GmbH ("Sunweb").
  • Sunweb förbehåller sig rätten att avbryta genomförandet och eventuellt vidta rättsliga åtgärder vid misstankar om felaktig användning av kampanjen.
  • Sunweb förbehåller sig rätten att säga upp erbjudandet, att ändra villkor eller information efter eget gottfinnande och utan förvarning, utan att Sunweb på något sätt är skyldigt att kompensera.
  • Ändringar, upphörande eller justeringar av villkoren eller innehållet kommer att meddelas av Sunweb via hemsidan.
  • Dessa villkor är underkastade samma lag som den lag som är tillämplig på den nya bokningen.

 

Villkor för värdebevis vid ombokning 

Du får ett värdebevis eftersom du flexibelt har ombokat den resa du har bokat med Sunweb Group GmbH, på grund av osäkerheten kring coronaviruset, till en annan paketresa som är billigare än den ursprungliga resan. 

Giltighet 

Datum för utfärdande av detta värdebevis är dagen då den nya bokningen beställs. Med detta värdebevis kan du boka en ny resa eller extra tillägg och tjänster (bagage, biluthyrning, försäkring). Om du inte kan hitta en lämplig resa, kommer vi att återbetala det relevanta beloppet till dig. 

Lösa in 

Värdebeviset kan användas som betalningsmetod för alla resor som erbjuds av ett av Sunweb, skid- och solresor. 
I det osannolika fallet att din nybokade resa också avbokas, av oss eller av dig själv, och du har rätt till återbetalning, utbetalar Sunweb detta belopp i form av ett värdebevis eller återbetalning. Du accepterar detta när du gör den nya bokningen. 

Värde på värdebeviset 

Om din nya resa är billigare så finns mellanskillnaden på ditt värdebevis. 
Inga rättigheter kan härledas från tryck- och / eller skrivfel. 

Hur nyttjar man Fri Ombokning

1. Logga in på ditt Mitt Sunweb-konto
2. Gå till den bokning du vill omboka och klicka på ombokningsknappen. 
3. Du kan välja att omboka samma hotell till ett senare datum, men också ett helt nytt hotell eller destination. 
4. Du kommer sedan kunna välja en ny semester baserat på dina tidigare val. Välj rätt datum samt rumstyp i pristabellen och gå vidare. Observera att du endast kan omboka till de alternativ som finns tillgängligt på hemsidan. Om det hotell du söker inte finns kan vi inte garantera att det kommer dyka upp innan tiden för ombokning löpt ut.  
5. Högst upp i bokningssteg 1 väljer du din nuvarande bokning som du vill byta ut och fortsätter till nästa bokningssteg. 
6. Utför din bokning och fyll i alla uppgifter som normalt. 
7. När du genomfört din nya bokning avbokas den gamla automatiskt. Gå in på ditt Mitt Sunweb-konto igen för att se att den gamla resan avbokats. Det kan ta upp till en timme innan allt är synligt inne på ditt konto.  
8. Du kommer att få en bokningsbekräftelse. Några minuter senare kommer du få mejl med bland annat en bekräftelse av ombokningen. Det kan ta upp till en timme innan du får bekräftelsen.  
9. Om du går igenom dessa steg kommer den nya resan att hanteras som att den betalats med ett värdebevis. Det inbetalad beloppet för resan som avbokades (ombokades) omvandlas automatiskt till ett värdebevis som överförs direkt till den nya bokningen. Du kommer att få en bekräftelse på detta några minuter efter bokningen. 
10. Om din nya bokning är billigare än den gamla kommer du att få ett värdebevis med den resterande summan. Du kan använda denna för att göra uppgraderingar extra tjänster på din resa. Värdebeviset skickas till dig via e-post.  
Är kostnaden för bokningarna samma behöver du inte göra något. 
Om din nya bokning är dyrare ska du överföra det resterande beloppet enligt våra allmänna betalningsvillkor.