1. Kontaktuppgifter och svar på dina frågor | Sunweb
  2. Innan resan
  3. Är jag försäkrad med avseende på coronaviruset?

Alla rubriker

Är jag försäkrad med avseende på coronaviruset?

Detta beror helt det på täckningen för din rese- och/eller avbokningsförsäkring. Vi rekommenderar att du läser villkoren för din försäkring.

Om du har bokat din försäkring via Sunweb kan du läsa villkoren för reseförsäkringen här och villkoren för avbeställningsförsäkringen här.

AXA försäkringar

Avbeställningsförsäkringen har följande begränsningar för fall som rör COVID-19-pandemin:

  • Det finns inget försäkringsskydd om du inte kan resa på grund av allmänna statliga föreskrifter i samband med COVID-19-pandemin. Sunweb avbokar då resan och du får en värdecheck eller pengar tillbaka.
  • Om det inte finns några reseavrådan eller inresebegränsningar finns det ett försäkringsskydd om någon (i resesällskapet eller i den närmaste familjen) är sjuk eller avlider på grund av COVID-19-viruset och därför inte kan resa. En person som har testats positiv för COVID-19 anses vara sjuk, även om personen inte har några omedelbara besvär.
  • Om du nekas visum för din resa är du försäkrad om det beror på ett personligt skäl (COVID-19-relaterat). Du är inte försäkrad om detta beror på en allmän regel i samband med COVID-19-pandemin.
  • Om du eller en medresenär måste vara i karantän före avresan, utan att själv ha smittats av COVID-19-viruset, täcks detta endast av avbeställningsförsäkringen Allrisk och med en självrisk på 25 %.
  • Se de fullständiga försäkringsvillkoren för denna försäkring.

Reseförsäkringen har följande bestämmelser för fall som berörs av COVID-19-pandemin:

  • Du är försäkrad under din resa för COVID-19-relaterade sjukvårdskostnader utöver ersättningen från din sjukförsäkring, men endast om det inte fanns någon reseavrådan vid avresan. Observera: din sjukförsäkring skall gälla i det land där du är på semester. Du får endast en extra ersättning från din reseförsäkring.
  • Om din semester tar längre tid än det planerade antalet dagar på grund av oförutsedda och COVID-19-relaterade omständigheter (utanför din kontroll), kommer din reseförsäkring att vara giltig fram till det första möjliga tillfället du kan återvända hem.
  • Eventuella extra rese- och boendekostnader som uppstår på grund av att du måste stanna längre på din destination på grund av COVID-19-viruset täcks endast om du eller din medförsäkrade blir allvarligt sjuk under resan. Detta omfattar inte karantänskyldighet. Kontakta försäkringsbolaget om du är allvarligt sjuk, och din researrangör eller ditt transportföretag i andra fall.
  • Se de fullständiga försäkringsvillkoren för respektive försäkring.

Detta besvarade min fråga / Detta besvarade inte min fråga

Tack för att du hjälper oss att bli bättre.

 
Om du inte hittade vad du sökte kan du alltid ställa din fråga till oss på info@sunweb.se, så svarar vi dig så fort vi kan! 

E-post

Du kan alltid skriva till oss på info@sunweb.se, men det snabbaste sättet att nå oss är via vårt kontaktformulär.  

Till kontaktformulär

Telefon

Öppettider:

Mån-fre: 09:00-16:00 

Lör-sön: stängt

Vi håller stängt på danska helgdagar.

Ring oss på tel: 040-66 88 100

Värt att veta

Besök vår värt att veta sida för att få viktig information till före, under och efter din resa.

Läs mer

Facebook

För korta frågor, tips och inspiration besök vår Facebook sida.

Besök sida

E-post

Du kan alltid skriva till oss på info@sunweb.se, men det snabbaste sättet att nå oss är via vårt kontaktformulär.  

Till kontaktformulär

Telefon

Öppettider:

Mån-fre: 09:00-16:00 

Lör-sön: stängt

Vi håller stängt på danska helgdagar.

Ring oss på tel: 040-66 88 100

Värt att veta

Besök vår värt att veta sida för att få viktig information till före, under och efter din resa.

Läs mer

Facebook

För korta frågor, tips och inspiration besök vår Facebook sida.

Besök sida